The smiling coast of Africa...

17 december 2014 - Haarlem, Nederland

…zo wordt Gambia, ofwel The Gambia genoemd en daar gaan we a.s. zaterdag naar toe. Mooi toch, naar het continent waar ik oorspronkelijk vandaan kom! En dat lijkt me best lachen daar, zeker omdat de zon er altijd schijnt en het gemiddeld 32 graden is. Het is een klein langwerpig stukje land om de rivier de Gambia, wat gewoon tussen Senegal ingeklemd ligt. Er is weleens sprake van geweest dat deze 2 landen samen zouden gaan als Senegambia, maar het is er niet van gekomen.

Telkens word ik gevraagd of er geen ebola is in Gambia. OK, ebola rijmt dan wel op Lola, maar verder geen enkele overeenkomst hoor. West-Afrika is groter dan de ebolalanden Guinee, Sierra Leone en Liberia en mij is verzekerd dat het wat dit virus betreft veilig is in Gambia. Wel komt malaria voor in heel Gambia, dus gaat de Malarone en de 50% Deet maar weer mee in de bagage. Heb zelf geen last van die muggen, maar het mensvolk des te meer.

Zo, dat even afgehandeld te hebben kan ik nu verder met mijn blog. We gaan 10 dagen zon, zee, strand, zwembad en wat natuur en cultuur doen. Best nog wel leuke dingen te doen daar hoor, o.a. een (natuurlijk!) bezoekje aan het Abuko National Reserve, waar een rehabilitatiecentrum is voor chimpansees en zelfs gorilla’s. Tja…als je met mensBetty gaat reizen moet je altijd naar een of ander opvangcentrum voor dieren en het liefst mensapen. Persoonlijk vind ik dat wel OK, ben tenslotte ook een mensaap en prima opgevangen door mijn mensvolk!

Ons hotel heet het Senegambia Beach Resort en de naam zegt het al, het ligt pal aan het strand. Het hotel ligt te midden van een tropische tuin. De vogelliefhebber kan hier zijn hart ophalen, aangezien er veel inheemse vogelsoorten bivakkeren. En ik heb begrepen, dat hier dagelijks een kudde gieren wordt gevoerd, interessant…

Enfin, we zullen ons er wel vermaken. Begreep dat het hotel wifi heeft, dus als ik wat leuks, interessants of anderszins te melden heb, laat ik van me horen.

Dikke knuffel,

Lola Coole Chimp