Dolce far niente

24 december 2014 - Banjul, Gambia

Hallo Apen,

Het is bijna Kerstavond en wellicht vroegen jullie je af: "Waar blijft Lola CC met haar gezellige reisverhaaltjes?". Nou, ik kan jullie mededelen, dat er gewoon niets te vertellen was, want het mensvolk heeft werkelijk N.I.K.S. gedaan.  OK, ze hebben zich naar het strand begeven, luierden zich een versukkeling op 'n bedje onder een parasol, liepen wat langs de zee, lunchten en dronken cocktails aan het strand en dineerden op de "Strip" van Kololi. Wat is er in vredesnaam gebeurd met het "altijd-te-porren-voor-spannende-aktie-en-avontuur-mensvolk"? Mijn mensvolk, dat vulkanen beklimt, rivieren met stroomversnellingen categorie 4 af raft en het liefst in de jungle tussen de enge beesten bivakkeert? Ze zijn volledig de weg kwijt en voor een reisverslaggeefster van mijn kaliber valt er geen eer aan te behalen. Ben ik hiervoor in donker Afrika, het continent waar mijn roots liggen? Voelde me zo overbodig, zou er een identiteitscrisis aan overhouden!

Echter, er gloorde bij mij iets van hoop aan de horizon op dag 3 van ons verblijf alhier. Aan dit onzalige nietsdoen zou een eind komen. Jawel! Een excursie staat gepland op het overvolle niksdoenprogramma. Met gids, chauffeur en een met tape bijeengehouden stokoude Nissan vertrekken wij naar het Abuko National Reserve. Een groot bos waar een trail van 3 km doorheen loopt en waar wel wat "wild" te spotten valt. En dat viel best nog mee daar. We hebben zelfs een python gezien, naast de talrijke apen en vogels. De antilopen hebben we niet gezien en de cobra's en pofadders zijn we ook niet tegengekomen. Misschien maar goed ook... Verder worden er ook dieren opgevangen die later weer in het wild worden uitgezet, zoals bavianen en andere apensoorten. Best leuk dus.

Via de markt van de grootste stad van Gambia, Serrekunda teruggereden naar ons hotel. In Serrekunda krijg je wel echt het gevoel dat je in Afrika bent: wat een heksenketel en chaos, maar ook vrolijk en kleurrijk!

Enfin, vandaag gewoon weer business as usual. Het mensvolk doet een dagje strand, dus lig ik ook op apegapen!

Fijne Kerstdagen!

Dikke knuffel,