Phnom Penh

26 juli 2015 - Siem Reap, Cambodja

Hallo Apen,

Zaterdag 25 juli. We zijn maar 1 hele dag in Phnom Penh en die gaan we dan ook ook ten volle benutten! Met gids en busje vertrekken we eerst naar het koninklijke paleis. Hier resideert de huidige koning Norodom Sihamoni, die zijn vader Sihanouk opvolgde in 2004. Onze gids weet veel te vertellen over deze dynastie en het paleis, bestaande uit verschillende gebouwen, is erg mooi met natuurlijk veel pracht en praal. Overigens is Norodom Sihamoni 63 jaar en nog vrijgezel, dus dames...!

We vervolgen de trip met een bezoek aan een van de 344 (schatting) killing fields, 20 km ten zuidwesten van Phnom Penh: Choeung Ek. We hebben geen idee wat ons daar te wachten staat, hebben wel gehoord dat het zeer indrukwekkend is. En dat is het, en nog meer! Hier zijn bijna 20.000 mensen vermoord door de Rode Khmer en in massagraven gegooid. 86 Van deze massagraven zijn in 1980 opgegraven. We lopen met een audiotour door deze macabere velden, waar nog steeds resten van kleding, botten en tanden naar boven komen als het fors heeft geregend. Het is onbeschrijflijk wat je voelt als je hier loopt. Het is zo aangrijpend, zeker als je halfvergane kledingstukken boven de grond uit ziet steken, botfragmenten en tanden ziet liggen. Bij het graf waar zo'n honderd vrouwen en kinderen lagen staat een grote boom. Tegen deze boom werden kleine kinderen gedood door ze met de hoofden er tegen aan te slaan. Hoe gruwelijk, de tranen sprongen ons in de ogen. Als laatste bezoeken we het monument voor deze genocide. Een zg. Stupa bestaande uit 17 verdiepingen en elke verdieping ligt vol met schedels en botten, in totaal 9000 schedels (meer konden er niet in!). De 17 verdiepingen staan voor 17 april 1975, de dag dat de Rode Khmer Phnom Penh binnen marcheerden.

Na de lunch gaan we naar het Tuol Sleng museum, ofwel de voormalige gevangenis S-21, waar vandaan de gevangenen, na dagen van marteling, met vrachtwagens werden afgevoerd naar de killing fields van Choeung Ek. De gevangenis is volledig intact gehouden en geeft een afschuwelijk beeld van wat hier met de gevangenen is gebeurd. Toen Phnom Penh werd bevrijd door de Vietnamezen in 1979 waren er nog maar 7 overlevenden in deze gevangenis. Hiervan leven er nog 2 en een van deze 2 ontmoeten wij in het museum, de 85-jarige Chum Mey. Wat een  bijzondere ontmoeting! De man zat 4,5 maanden in de gevangenis. Hij overleefde S-21 omdat hij een handige technicus was en de Rode Khmer goed van pas kwam voor diverse reparaties.

Wat een bewogen dag, we zijn allemaal moe van de emoties. Dus stappen we in een tuk-tuk en laten ons transporteren naar de Foreign Correspondents Club, een trendy grand cafe aan de "boulevard" langs de Mekong. Prima gegeten en gedronken!

Zondag 26 juli. We vervolgen onze reis en gaan naar Siem Reap. We hebben prive transport geregeld en nemen 2 heel gezellige Riksja medereizigers mee, die geen zin hadden om met het public transport naar Siem Reap te gaan. Met twee tussenstops, waaronder een voor de lunch, komen we om 16u00 in ons hotel aan. Heerlijk, met lekker zwembad en prima kamers. Hier zijn we de komende 3 nachten.

Morgen gaan we het grootste religieuze bouwwerk ter wereld bekijken: Angkor Wat. Jullie horen van me. Later!

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp