Mekong Delta

25 juli 2015 - Phnom Penh, Cambodja

Hallo Apen!

Woensdag 22 juli. We vertrekken om 8 uur uit HCMC met een bus vol gezellige mede Riksja reizigers voor een driedaagse trip door de Mekong Delta naar Phnom Penh in Cambodja. Na zo'n drie uur in de bus worden we gedropt in Cai Be en gaan we de Mekong op. De boot heeft heerlijke luie tuinstoelen met voetenbank en relaxstand, dus daar is het wel uit te houden. Met 2 informatieve tussenstops voor jasmijnthee met fruit én rijst- en slangenrijstwijn (ja echt, met slang!) met Vietnamese snacks, varen we naar Vinh Long voor de lunch. Na de lunch komt al dat Riksja mensvolk in beweging: ze gaan fietsen door het dorp en in de omgeving. Nou, daar had ik helemaal geen zin in, veel te warm! Vervolgens mogen we een paar uur heerlijk chillen op de boot die ons naar Can Tho brengt. En vooral genieten van het leven op en langs de Mekong en een mooie zonsondergang. Het is er prachtig!

Donderdag 23 juli. Vroeg uit de veren! We worden om 06u00 opgehaald en gaan naar de floating market van Can Tho en leuk dat dat was!. Ik begreep dat het de grootste floating market van Vietnam is. De marktlui zijn vaak hele families op veelal gammele boten. Het is een enorm kleurrijk geheel en er wordt van alles aan voornamelijk etenswaren verkocht. Er is een "floating" koffietent en er zijn zelfs "floating happy rooms", ofwel WC's. Maar of je daar nou zo happy van wordt... Enfin, je blijft er fotograferen, want het is een geweldig leuk fotogeniek gebeuren. Na het ontbijt en een paar uurtjes chillen in het hotel, vertrekken we per bus naar onze volgende bestemming: Chau Doc. Hier zitten we al redelijk dichtbij de grens met Cambodja. In de middag stappen we voor de afwisseling maar weer eens op een boot en bezoeken een "floating fishfarm" (Betty is hier niet uitgestapt!) en bezoeken we een moslimgemeenschap in een klein dorpje.

Vrijdag 24 juli. Weer erg vroeg uit ons bed, we worden om 06u30 opgehaald door fietstaxi's (!). Ze brengen al dat mensvolk en hun bagage naar het haventje, wat op zich al een klein avontuur is...2 passagiers, 2 grote reistassen, 2 rugzakken en 1 fietser! We stappen op de "speedboat", die ons in ruim 5 uur naar Phnom Penh brengt. Onderweg moeten er nog wat grensformaliteiten worden afgehandeld, eerst naar de Vietnamese grenspost en vervolgens langs de Cambodjaanse voor het visum. En dan zit je binnen een paar uur gewoon in de hoofdstad van Cambodja...! Leuk toch?