Ho Chi Minh City

21 juli 2015 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Hallo Apen,

Wij zijn gisteren einde van de middag aangekomen in Ho Chi Minh City. Begreep dat veel Vietnamezen zelf de stad nog steeds Saigon noemen. HCMC is enorm met 10,5 miljoen inwoners. En deze 10,5 miljoen mensen hebben 4,5 miljoen scooters! Scooter City dus...

Vanochtend om 08u00 vertrekken we met een kleine bus vol Riksja Nederlanders naar de Cu Chi tunnels, zo'n 50 km van HCMC. Vanuit dit tunnelstelsel van 250 km opereerden de Vietcong letterlijk ondergronds tegen de Amerikanen. Ongelooflijk hoe klein dit ondergrondse gangenstelsel over 3 lagen is: 60 cm breed en 80 cm hoog! Ondoenlijk voor de Amerikanen om deze tunnels te betreden. Voor de toeristen hebben ze een stukje van de tunnel vergroot, maar dan is het nog geen pretje om er door te lopen/kruipen en kun je met geen mogelijkheid omkeren... We hebben er de hele ochtend verder doorgebracht en zowel het mensvolk als ik vonden het best wel indrukwekkend.

En over indrukwekkend gesproken: het War Remnants Museum in HCMC heeft nog veel meer indruk op ons gemaakt. Daar zijn we na de lunch naar toe gegaan en kwamen er toch redelijk stil weer uit. In dit grote museum wordt aan de hand van honderden vnl. zwart-wit foto's de oorlog van de Amerikanen tegen Noord-Vietnam weergegeven. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de weergave wel heel eenzijdig is. Over de gruweldaden van de Vietcong wordt met geen woord of beeld gerept (censuur communistisch regime). Maar de Amerikanen hebben er wel afschuwelijk huisgehouden met hun chemische wapens, hun fosfor en napalm. 3 Miljoen Vietnamezen verloren het leven in deze oorlog, waarvan 2 miljoen burgers!

Ter voorbereiding van onze trip naar Vietnam hebben de menspubers verplicht naar " The Deerhunter" moeten kijken, want wat wisten zij nou van de oorlog in Vietnam? Vandaag hebben ze een belangrijk stuk (trieste) geschiedenis van Vietnam geleerd!

Morgen gaan we de Mekong Delta op en varen/rijden we in 3 dagen naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Onze eerste stop voor de nacht is in Can Tho in Vietnam. Jullie hoor weer van me. Later!

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp