Hoi An

20 juli 2015 - Hoi An, Vietnam

17 juli. We vliegen naar Da Nang in het midden van Vietnam. Tijdens de Vietnamoorlog was Da Nang een grote Amerikaanse legerbasis en tevens de opslagplaats voor Agent Orange, het beruchte en giftige chemische ontbladeringsmiddel. De Amerikanen gebruikten enorme hoeveelheden hiervan (43 miljoen liter!) met als doel het struikgewas te vernietigen om de Vietcong hun camouflage te ontnemen. Het heeft de Amerikanen niet mogen baten, maar tienduizenden Vietnamesen ondervinden nog dagelijks de gevolgen hiervan. Het gif (dioxine) nestelde zich in de grond en in het water en kwam in de voedselketen terecht. Het zit nog op 28 plaatsen in de grond en is tot de dag van vandaag kankerverwekkend en zorgt voor misvormingen bij de geboorte van kinderen. Tot zover weer een stukje Vietnam geschiedenis...

We reizen per busje door naar Hoi An. Ons hotel, het Vinh Hung Riverside Resort, is een oase van rust in deze best wel drukke plaats. Het hotel ligt aan de rivier en heeft diverse zwembaden waar het mensvolk zich ongetwijfeld wel weet te vermaken. Voor mij niet echt interessant... Direct bij aankomst worden de kookworkshop en de afspraken in de spa geregeld voor de volgende dag.

18 juli. Vandaag splitst het mensvolk zich in 2 groepen en heb ik dus een groot loyaliteitsprobleem. Moet ik mee met Jim en Kees naar de kookworkshop, of laat ik me pamperen in de spa met Mike en Betty? Nou, eerlijk gezegd ben ik niet erg van 't koken en die spa polonaise aan mijn lijf hoeft voor mij ook niet echt. Dus kies ik niet en ga gewoon lekker mijn eigen ding doen. Ik hoor het wel wat ze allemaal te melden hebben.

Kees en Jim zijn al vroeg op pad met Xuen naar de markt in Hoi An om inkopen te doen voor het kookgebeuren. Zodra de inkopen zijn gedaan gaan ze in het hotel aan de slag met assistentie van de chef en de assistent food & beverage manager om een geheel Vietnamees menu in elkaar te flansen. Dit menu bestond uit: Vietnamese loempia's, een salade met garnalen en varkensvlees, een omelet met garnaal en het hoofdgerecht makreel in bananenblad. En na gedane arbeid mochten ze dit alles ook nog eens opeten ook. Enfin, deze twee hadden een prima ochtend en hebben zelfs een diploma gekregen! Nou die kunnen ze mooi weer toevoegen aan hun CV's.

De andere twee (luie) mensapen togen rond een uurtje of 11 naar de spa van het hotel voor een 1,5 uur durende aromatherapie massage. Tja... wat kan ik hier nou over melden? Ze hebben er erg van genoten en kwamen er zeer relaxed weer uit. Lekker belangrijk...

De grote mensapen gaan vervolgens nog even shoppen in Hoi An. Hier zijn heel veel kleermakers en leerbewerkers/schoenmakers. Kees had zich namelijk voor vertrek al voorgenomen een paar pakken en schoenen te gaan scoren. En dat was redelijk snel geregeld: 2 kostuums, overhemden, stropdassen en 2 paar handgemaakte schoenen. Ongelooflijk hoe snel ze dat hier doen. Morgenmiddag passen, morgenavond klaar! En omdat Betty vind, dat ze niet achter kan blijven, laat ze 2 vrolijke zomerjurkjes maken. Ben erg benieuwd naar het resultaat!

19 juli. Het regent en ik ga mee fietsen met gids Ngoc in en om Hoi An. Nou heb ik een enorme hekel aan nattigheid, maar kan gelukkig mee in de rugzak van Kees. De twee luie mensapen van gisteren, zijn nog steeds lui en gaan niet mee fietsen...watjes! Dus delegeer ik mijn reisblogactiviteiten aan Betty, heeft ze ook wat te doen! Zij heeft in ieder geval haar werk goed gedaan, want er staan een heleboel nieuwe foto's op mijn blog!

De middag wordt doorgebracht met diverse passessies bij kleermakers en de schoenmaker en ik moet zeggen, het resultaat mag er wezen!

20 juli. Vandaag vliegen we naar Ho Chi Minh City (vh Saigon). Storten ons weer even in de hectiek van de grote stad.

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp

1. Iris Jon: