Hanoi - Mai Chau - Hanoi

17 juli 2015 - Hanoi, Vietnam

Donderdag, 17 juli

Hallo Apen,

Ik weet het, ik loop een beetje achter met mijn verslaggeving, maar heb het best wel druk gehad hoor met al dat gereis.

Maandag 13 juli zijn we in de ochtend vertrokken uit Pattaya en hebben het Vietnam Airlines vliegtuig genomen naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. En dat Hanoi is wel even een ander verhaal. Het is er snikheet, hectisch, chaotisch, maar ook wel weer heel grappig. Veel authentieker Azië dan in dat Pattaya en er wonen zo'n 8 miljoen mensen. Was ik in Indonesië al zwaar onder de indruk van de enorme hoeveelheden scooters, hier rijden er nog veel meer en ze hebben allemaal een toeter, waar continu gebruik van wordt gemaakt. Ons hotel ligt midden in de "Old Quarter", een zeer levendige wijk met smalle straatjes waarop van alles gebeurt.

Dinsdag 14 juli staan we redelijk op tijd op, want we gaan een dagje sightseeing doen in Hanoi. En we beginnen als vanzelfsprekend bij het mausoleum en museum van Ho Chi Minh, de grote roerganger van Vietnam. Misschien weten jullie dat Vietnam een communistische staat is? Geregeerd door de communistische partij en meneer Ho Chi Minh heeft deze communistische partij opgericht in 1930 naar zijn grote voorbeeld en goede vriend Mao Zedong. Ho Chi Minh wordt nog steeds vereerd als de grote held van Vietnam, want hij was de man die er fanatiek voor streed om Noord- en Zuid-Vietnam te verenigen. Hij heeft het zelf niet meer meegemaakt, want hij stierf in 1969. Pas na de oorlog in 1975 werden de twee helften van Vietnam tot een land gesmeed onder streng communistisch regime. Van dat hele strenge is nu niet veel meer te merken, ook in dit land heeft de "glasnost" rondgewaard. Maar vrijheid van meningsuiting is hier nog steeds niet aan de orde. Enfin, om een lang verhaal kort te maken: het mausoleum is een indrukwekkend stuk beton en het museum was airconditioned, waar we dus met veel plezier in hebben rondgewandeld aangezien het buiten zo'n 37 graden was...

Vervolgens hebben we ons met een fietstaxi door de "Old Quarter" laten rijden. Een leuke en relaxte manier om de straten aldaar te verkennen. Na een cooldown op de kamers gaan we om 16u00 met onze gids Toan Vu (ofwel Andy) een "streetfood safari" doen, maar van dat streetfood hebben we niets gegeten, tot grote teleurstelling van Andy. Het leek bepaald niet allemaal erg safe en we willen graag onze vakantie zonder al te veel (darm)kleerscheuren doorkomen. De wandeling was hoe dan ook wel leuk en we zijn maar gezellig een biertje met hem gaan drinken en hebben daarna prima gegeten (niet op straat).

Woensdag 15 juli worden we 's morgens opgehaald door een busje met chauffeur en gids Andy. We gaan een tweedaags tripje naar Mai Chau doen en hebben de rugzakken mee. Onze reistassen blijven in het hotel, want daar keren we de volgende dag weer terug. Mai Chau ligt in de bergen op zo'n 3,5 uur rijden van Hanoi. In de vallei Mai Chau wonen diverse "minority groups", zoals Andy ze noemt. Het zijn bergstammen en wij gaan logeren bij de Thai in het dorpje Ban Lac. Nadat we het hectische Hanoi hebben verlaten, wordt 't rustig op de weg en de omgeving allengs groener. Mai Chau is een prachtige groene vallei met rijstvelden. We zijn tegen lunchtijd bij onze "homestay" in Ban Lac en worden verwelkomd met een heerlijke lunch. En wat schetste mijn verbazing? Ze hebben daar gewoon supersnelle wifi! Wat nou bergstam, lekker authentiek! En de eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat hier nog maar weinig authentiek is! Aangezien het ook hier erg warm is, besluiten we pas na 17u00 met gids Andy te gaan fietsen door de rijstvelden en het dorp. Erg leuk om er te fietsen (ik mocht in het mandje) totdat we overvallen worden door een enorme tropische regen- en onweersbui en we bijna een uur moesten schuilen. Na wederom een prima diner en de nodige Vietnamese rijstwijn duiken we onze "kamers" in. Een matras op de grond en een muskietennet, dat we helemaal niet nodig hebben omdat er geen mug te bekennen is. De nacht was enigszins onrustig, maar iedereen heeft toch nog redelijk geslapen.

Donderdag 16 juli gaan we na het ontbijt een wandeling maken naar de markt in het dorp. Daar worden we opgepikt door het busje en rijden we, met onderbreking voor de lunch, weer terug naar Hanoi en duiken daar de warmte en de hectiek weer in.

Vandaag vliegen we naar Danang in het midden van Vietnam. We gaan 3 dagen naar Hoi An.

Later!
Dikke knuffel van Lola Coole Chimp

1. Iris Jon:
    17 juli 2015
    Opnieuw een mooi avontuur!!
  2. Anneke:
    18 juli 2015
    Klinkt allemaal erg leuk Bets!