Gunung Sibayak

5 augustus 2014 - Medan, Indonesië

Selemat siang Apen!

We zijn weer terug in het Grand Ashton Hotel in Medan

Dinsdag 5 augustus

Gisteren vertrokken uit Tuk Tuk op Samosir Island. Dit keer nemen we de "ferry" vanuit Simanindo. Op deze ferry kunnen zo'n 12 auto's en ziet er ook lekker krakkemikkig uit. De "terminal" is ook erg apart; één grote vieze (afval)bende!  Onderweg naar Berastagi gestopt bij enkele highlights waaronder een waterval met een prachtig uitzicht over het Tobameer en een Batakdorp met "longhouses" waar zo'n 6 families in wonen. Een van die huizen mochten we bezoeken, maar daar waren we weer snel uit. Wat stonk 't daar en was het er smerig! In de middag komen we aan in Berastagi en daar is het fris, 's avonds zelfs koud! Berastagi ligt op 1100 meter en we hebben uitzicht op 2 actieve vulkanen: de Sinabung (2450 m) en de Sibayak (2094). De Sinabung is begin februari van dit jaar nog uitgebarsten met tientallen doden als gevolg, ondanks het feit dat de dorpen aan de voet van de vulkaan waren geëvacueerd.

Vanochtend om 04u50!!! worden we allen gewekt door de muezzin van de moskee die hier vlakbij staat. Eén uur voor zonsopgang worden de moslims namelijk opgeroepen voor het gebed. Niet één muezzin, maar 3 verschillende achter elkaar (20 minuten in totaal!) zijn aan het jengelen geweest. Lola CC denkt dat er momenteel een competitie gaande is voor "Berastagi's next top muezzin". May the best win! Wat echter vervelend is, is dat de muezzins ook de hanen hebben wakker gemaakt. Da's toch de omgekeerde wereld...

Om 08u00 vertrekken ondergetekende, mijn 2 vrij irritante broertjes en de mensmannen met gids Yuan. We gaan de vulkaan Sibayak beklimmen, best cool. Na 1uur en 20 minuten zijn we boven bij de krater van de vulkaan en stinken dat het daar doet! De gassen die uit de vulkaan ontsnappen via gaten in de krater bevatten zwavel. Niet echt fijn die rotte eieren lucht, maar wel erg gaaf om daar te staan. De menspubers hebben nog met stenen de naam "Vervliet" gelegd in de krater en vastgelegd op foto. Zal er wel niet lang liggen, morgen ligt daar vast weer een andere naam.

Enfin, we waren voor 12u00 al weer terug in ons hotel in Berastagi en na de lunch vertrekken we naar Medan. We zijn weer terug op de plek waar ons Sumatra avontuur ruim een week geleden begon. Jammer dat het er al weer opzit!

Morgen vliegen we via Kuala Lumpur naar Hongkong, de laatste dagen van onze vakantie gaan we citytrippen in deze metropool! Ook wel weer leuk! Jullie horen nog van me. Later!

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp!