Van natuur naar cultuur

3 augustus 2014 - Samosir, Indonesië

Selamat siang Apen!

We zijn in de Toledo Inn, Samosir Island, Sumatra

Zaterdag 2 augustus
Vandaag een lange rit van zo'n 7 uur van Bukit Lawang naar Samosir. We hebben de komende dagen auto met chauffeur Unjung tot onze beschikking. Gelukkig dit keer een comfortabele SUV, wel zo prettig voor een lange reis. We rijden via Medan naar Parapat aan het Tobameer. Daar moeten we de ferry nemen naar het plaatsje Tuk Tuk op Samosir Island. En die ferry, die is heel oud en er kunnen maar zo'n 40 auto's op. Het is een gekkenhuis in Parapat en er staat al een lange rij wachtende auto's. De ferry van 17u00 zit vol, dus moeten we een uur wachten. Wel lachen hoor, deze ferry's hebben geen "roll on roll off", dus zodra we aan boord mogen, moeten we achteruit de krakkemikkerige boot op. MensBetty zag dit bepaald niet zitten (heeft een traumatische ervaring met auto's en veerboten) en was dus bijzonder opgelucht toen we aan de overkant arriveerden. Hoe vaak hoor je niet dat er ergens in Azië een veerboot is omgekieperd? Bedoel maar... De Toledo Inn ligt direct aan het Tobameer, had met gemak een prachtig 5-sterren resort kunnen zijn, ware het niet dat het nogal "verpauperd" is. Jammer, maar toch een erg leuke plek.

Zondag 3 augustus
Na natuur en avontuur, is het nu tijd voor cultuur. En wel de Batakcultuur. De Bataks waren oorspronkelijk kannibalen, maar ergens in de 19e eeuw zijn ze bekeerd door Europese missionarissen. De Toba Bataks zijn nu vnl. protestant, maar dit geloof gaat hand in hand met rituelen uit de oude cultuur. Er zijn ruim 6 miljoen Bataks op Sumatra, verdeeld over 6 taalgroepen. Nou denken jullie misschien: hoe komt Lola CC aan die wijsheid? Nou mensapen, gewoon uit de Lonely Planet, want bij de uitleg van de chauffeur/gids had ik even niet opgelet! Enfin, het mensvolk gaat vanochtend eerst naar de "stenen stoelen" in Ambarita. Deze stoelen zijn zo'n 300 jaar oud en gezeten op deze stoelen werden belangrijke zaken besproken en recht gesproken door de dorpsoudsten. De ter dood veroordeelde werd vervolgens naar een volgende groep stenen "meubelen" gebracht voor de terechtstelling, onder het toeziend oog van de koning en zijn volk. Hij werd vastgebonden, geblinddoekt, gesneden met een mes en deze wonden werden nog eens lekker ingesmeerd met knoflook en chili! Als kers op de taart werd hij onthoofd met één slag van een zwaard. En mocht dat niet lukken, werd vervolgens de beul zelf ook onthoofd! De veroordeelde werd vervolgens opengesneden en zijn hart en lever werden eruit gehaald. Deze werden in stukjes gesneden, met wat limoensap op smaak gebracht en aan de koning aangeboden. Die at het met smaak op, hij ontleende hieraan zijn kracht! Leuk verhaal, toch?
Gids Annie vertelde het allemaal met verve en speelde met "veroordeelde" menspuber Jim het verhaal na. Jim is een goed acteur en Annie ligt in een deuk om zijn spel. Al met al erg leuk.
Volgende stop is Simanindo, waar we naar de traditionele Batakdansen gaan kijken. Komt mensKees daar gewoon een bekende uit zijn werksfeer tegen, ongelooflijk toch! Niet de eerste keer dat dit gebeurt trouwens...
De batakdansen zijn ingetogen, worden met kleine, rustige bewegingen gedanst. Elke dans vertelt weer een ander verhaaltje. Bij de 9e dans worden we uitgenodigd om mee te dansen. Jullie begrijpen zeker wel dat Lola CC er als de kippen bij was om mee te doen, samen met de menspubers. Ook wel weer leuk die paar uurtjes cultuur.

Morgen vertrekken we naar Berastagi en gaan we (minus mensBetty) de vulkaan Gunung Sibayak beklimmen. Dus horen jullie wel weer van me. Later!

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp!