Great Grand Canyon

2 augustus 2013 - Grand Canyon, Verenigde Staten

Woensdag 31 juli: Zion NP - Grand Canyon NP
Vanochtend op ons gemakje vertrokken uit het heerlijke, warme en relaxte Zion. Volgens de routebeschrijving van Riksja Travel zou de reistijd naar de Grand Canyon zo'n 5 uur duren, maar dat pakte toch wat anders uit. De autotrip was "pretty boring", maar de beloning was het azuurblauwe Lake Powell en de indrukwekkende Glen Canyon Dam in de Colorado rivier. Deze dam is iets kleiner dan de Hoover Dam, maar wel zeer de moeite waard. Na de lunch bij Subway in Page wilden we onze weg vervolgen op highway 89, maar helaas die weg was afgesloten en moesten we een omleiding van meer dan 100 km! doen om weer op de juiste weg te komen. Zoiets is ondenkbaar in Nederland, maar hier in de VS kijken ze niet op een paar kilometers. En laat nou die extra 100 km de meest saaie weg, door het meest desolate landschap zijn die we tot nu toe gehad hebben.

Het enige pluspunt, dat Lola CC kan bedenken is, dat we door en langs het Navajo/Hopi indianenreservaat zijn gereden en met de neus op de feiten gedrukt worden. Weer zie je, net als in Canada, dat de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika er erg bekaaid van af zijn gekomen. Ze hebben het meest onvruchtbare, rotsige stuk land toegewezen gekregen, dat er te vinden was. Je ziet de enorme armoede en Lola CC vraagt zich af waar deze mensen van moeten leven. Er is geen industrie, geen veeteelt, geen landbouw, geen niks! Vond 't maar een trieste, deprimerende bedoening.

Naarmate we meer in de buurt van Grand Canyon NP kwamen, werd het landschap steeds mooier en eenmaal in het park was het vooral: WOW! Wat cool! Die canyon is zo indrukwekkend groot! Morgen gaan we het park verkennen en de canyon van meedere kanten bekijken. Heb er reuze veel zin in!

Donderdag 1 augustus: Grand Canyon NP
Vandaag dus die reusachtige kloof gaan bekijken, nou ja kleine stukjes ervan want de Grand Canyon is 446 km lang! Vanuit het Visitors Centre gaan shuttlebussen die verschillende routes rijden (hop-on hop-off systeem) en hebben wij de North en South Rim bezocht. Je kunt niet beschrijven, noch op foto vastleggen wat je ziet. De grootte, de diepte, de weidsheid: het is overweldigend mooi!
En toen het vervolgens ook nog ging onweren ergens in de canyon, zagen we een prachtig spektakel van lichtflitsen. Dat was leuk totdat het mensvolk zelf een enorme bui en zelfs hagel over zich heen kregen (ik zat lekker droog in de rugzak van mensKees). Vervolgens reden de shuttlebussen niet meer vanwege het weer en stond het mensvolk nat, koud en on-Amerikaans lang (30 minuten) te wachten tot er eindelijk weer eens eentje kwam. En toen was het mensvolk er wel eventjes klaar mee.

Voordat we gingen eten zijn we naar de film geweest in het Imaxtheater van National Geographic hier in het "dorp" Tusayan. Schitterende film over de Grand Canyon, zeer de moeite waard.

Vandaag reizen we verder naar Kingman aan de beroemde Route 66, een tussenstop naar onze een-na-laatste bestemming: San Diego. Ik meld me wel weer. Later!

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp!