Dolfijnen en vissen in Lovina

25 juli 2014 - Lovina, Indonesië

Selamat siang Apen!

We zijn gearriveerd in het Rambutan Hotel in Lovina (noord Bali)

Donderdag 24 juli
Om 09u00 worden we opgehaald door bus en chauffeur, die we de hele dag tot onze beschikking hebben. Ons eerste doel: de Pura Kehen tempel in centraal Bali. We vermijden de "heiligste" tempel, de Besakih, waar busladingen toeristen worden afgeleverd. Bij de Pura Kehen is het rustig en sereen, er zijn maar een paar bezoekers. De tempel is gebouwd op een heuvelhelling met diverse terrassen, met groene bomen op de achtergrond. Heel mooi en zeer de moeite waard, mede door de uitleg over de verschillende Hindoegoden en -gebruiken door een vriendelijke oude man. Ons tweede doel is het Baturmeer en de Gunung Batur vulkaan. In Penelokan, met uitzicht op het meer en de vulkaan, is het vergeven van de vervelende en agressieve straatventers, dus daar waren we snel weer weg. Maar een eindje verderop in Kintamani, waar we hebben gelunchd, was het een stuk aangenamer en konden alsnog mooie foto's geschoten worden. Om 16u15 kwamen we aan in het Rambutan Hotel in Lovina, een typische Riksja Travel lokatie. Zij zoeken altijd naar bijzondere plekken en logies. De Rambutan is ook weer zo'n paradijselijk pareltje, wat minder sterren dan onze 1e bestemming, maar niet minder leuk!

Vrijdag 25 juli
Het mensvolk moet erg vroeg uit de veren, ze gaan om 06u00 dolfijnen spotten. Nou hou ik niet van water en heb ik al eens 'n dolfijn gezien, dus draaide ik me nog maar eens lekker om! Waarom hier zoveel dolfijnen zijn komt door de forse hoeveelheden garnalen die hier rondzwemmen en daar zijn ze dol op. Het mensvolk stapt dus om 06u15 een gammel bootje op. Het is nog donker en onderweg op zee werd het licht en kwam de zon op. Schijnt erg mooi te zijn geweest (heb 't ook allemaal maar van horen zeggen...). Nou bleek al snel dat het mensvolk niet de enigen waren op zee, bleek er een hele armada te zijn uitgevaren. Ze hebben wel veel dolfijnen gezien, maar mensBetty werd er boos en verdrietig van. Die Indonesiërs snappen helemaal niets van deze leuke dieren en doen maar wat. Ze weten blijkbaar niet dat deze dieren een soort sonarsysteem (echolocatie) hebben en zodra ze "ingesloten" werden door tientallen boten, doken ze onder en bleven weg. Nog even en ze duiken onder en komen nooit meer terug: dag inkomsten! Van ecotoerisme hebben ze hier helaas nog nooit gehoord. Hier wordt veelal naar het korte-termijn-geld-verdienen gehandeld, zonder de consequenties op de lange termijn te overzien. Wat gaan ze in dit land slordig om met hun prachtige natuur! 90% van de regenwouden op Sumatra en Kalimantang zijn al verdwenen met alles wat daar groeit en bloeit...
Om 08u00 is het mensvolk weer terug in het hotel voor het ontbijt. Het grootste deel van de dag wordt luierend aan het zwembad doorgebracht. De mensmannen gaan 's middags een vistrip maken en aangezien mensBetty niet van vis noch van vissen houdt, laat ze dit uitstapje graag aan haar voorbijgaan. Zij laat zich lekker pamperen in de spa van het hotel. Een ayuvera massage van 1,5 uur, een manicure én pedicure voor het enorme bedrag van zo'n € 25. Nou, daar hoef bij de Rituals spa in Heemstede niet mee aan te komen, daar krijg je nog geen manicure voor! De mensmannen komen pas in het donker om 19u30 terug in het hotel en zitten natuurlijk vol sterke vissersverhalen (geen visserslatijn). Ze hebben erg genoten en tezamen 16 vissen gevangen, gewoon met 'n lijntje!

Morgen gaan we naar Ubud voor onze laatste stop op Bali. Ik meld me wel weer. Later!

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp

1. Iris Jon:
    25 juli 2014
    Zo ik lees is het genieten. Met plezier lees ik jullie blog.
  2. Anneke:
    26 juli 2014
    Klinkt heel relaxed allemaal, een heerlijke vakantie lijkt mij!
  3. Gerda:
    27 juli 2014
    Wat een klunzen bij die dolfijnen, er valt nog heel wat te verbeteren daar. Verder geniet ik van je mooie verhalen!