Langs sawa's en dessa's

27 juli 2014 - Ubud, Indonesië

Selemat siang Apen!

We zijn gearriveerd in Biyukukung Suites & Spa, Ubud

Zaterdag, 26 juli
We reizen vandaag naar Ubud en doen dat met dezelfde chauffeur/bus  die ons naar Lovina bracht. De rit is erg mooi; prachtige natuur, bergen, dorpen en rijstvelden. We hebben er allemaal erg van genoten. Tussenstop gemaakt bij de Pura Ulun Danau tempel, direct gelegen aan het Danau meer. Erg fotogeniek die tempel, letterlijk een plaatje! Begin van de middag komen we aan bij ons volgende hotel voor 2 dagen in Ubud. Ook weer zo'n Riksja juweeltje, gebouwd op terrassen met uitzicht op 'n terrasvormig rijstveld. Niet slecht hoor, je hebt geen idee dat je op een steenworp afstand zit van het "centrum" van Ubud, waar het behoorlijk hectisch is door het chaotische drukke verkeer. Nadat we ons geïnstalleerd hebben in de kamers, wandelen we naar het Monkey Forest. In dit bos bevinden zich 3 tempels, maar vooral veel, héél veel Balinese makaken. Onze reisgids spreekt van zo'n 300 makaken, maar het mensvolk vermoedde, dat het er inmiddels wel meer zijn. Nou heb ik persoonlijk niet al te grote problemen met makaken (mijn bff is een makaak), maar om nou de kat op het spek te binden...Als mensaap toren ik qua intelligentie hoog boven die domme makaken uit. Het mensvolk zag een makaak klooien met een noot die ie niet open kreeg. Hoe dom kun je zijn! Wist zeker niet dat je gewoon een steen moet gebruiken om die noot te kraken.
Daarnaast verschalken chimpansees graag een aapje op zijn tijd. Wisten jullie dat chimps de enige mensapen zijn die vlees eten? Enfin, om een lang verhaal kort te maken: ik ben dus niet meegeweest naar dat Monkey Forest. Maar het mensvolk heeft zich daar prima vermaakt met die brutale apen. Ze tikken je aan om te bedelen om bananen, ze klimmen op je en doorzoeken zelfs je zakken of tas op voedsel. Stelletje sneue malloten!
Morgen gaat het mensvolk met een gids mountainbiken door de rijstvelden. MensBetty deed al voorzichtige pogingen om er onder uit te komen, haar trekt de spa van het hotel meer...luie mensaap! We zullen het morgen zien.

Zondag 27 juli
Wat schetste mijn verbazing vanochtend: mensBetty gaat mee mountainbiken! Ze is toch sportiever dan ik dacht. Ik ga natuurlijk ook mee, zij het dat ik in de rugzak moet zitten. Bali Bike Baik Tours heeft nl. geen klein formaat mountainbikejes in het assortiment...We worden opgehaald door een bus met onze gids August en worden naar Bangli gereden. Daar neemt het mensvolk de fietsen en helmen in ontvangst en na een korte instructie gaan ze op pad. Fietsen door dessa's (dorpen) en langs uitgestrekte sawa's (rijstvelden). Echt heel erg mooi! Tot groot genoegen van mensBetty ging de tocht voornamelijk "downhill", met maar één loeistijle, zware klim. Onderweg stuitten we in een dorp op festiviteiten met ouderwetse spelletjes als zaklopen...Volgens August worden de verjaardagen van de kinderen in het dorp gezamenlijk op één dag gevierd, een groot verjaardagspartijtje dus! We hebben nog een stukje door een rijstveld gelopen met uitleg van August over het verbouwen van de rijst. Al met al een geweldig leuke en mooie fietstocht van zo'n 23 km met een Balinees buffet (erg lekker!) tot besluit. De rest van de middag wordt chillend en zwemmend doorgebracht. Ook hier in Ubud is het goed toeven!

Morgen hebben we een reisdag. We vliegen dan via Jakarta naar Medan op Sumatra. Daar slapen we dan nog één nachtje in 'n luxe hotel. Vanuit Medan vertrekken we naar het regenwoud van het Gunung Leuser National Park in noord Sumatra. Daar gaan we 5 dagen  "back to the basics". Weet dus nog even niet wanneer jullie weer van me zullen horen...

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp!

1. Iris Jon:
    27 juli 2014