The City by the Bay

21 juli 2013 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Een van de bijnamen van San Francisco en die Bay hebben we al uitgebreid bewonderd. Want terwijl jullie in Nederland allemaal op een oor liggen, hebben wij hier al een een middagje sightseeing achter de rug. Na een prima vlucht in de meer comfortabelere klasse van KLM kwamen we rond 11u30 plaatselijke tijd aan op San Francisco airport. Inmiddels dus 20u30 NL tijd. Hoewel gewaarschuwd voor zeer lange wachttijden bij de douane, waren wij er binnen 5 minuten doorheen. Na nog eens 5 minuten max wachten op de tassen (lang leve Skyteam priority), een vlotte taxirit naar de stad, zaten we dus binnen het uur in een diner downtown San Francisco te lunchen. Klasse toch.

Maar ja, dan moet je nog een hele middag door en ga je niet saai in je hotel liggen te chillen. Welnee, het mensvolk ging gelijk op pad: wandelen naar Fisherman's Wharf. Een behoorlijk fysiek zware inspanning van een half uur, vanwege het steile klimmen en dalen. San Francisco is tenslotte gebouwd op heuvels. Terug namen we gelukkig een taxi en toen had ik het gevoel dat ik in een achtbaan zat. De beroemde cable cars hebben we natuurlijk al zien riijden (ze rijden op-en-neer en heen-en-weer door dezelfde straat en hebben een bestuurder en een remmer, geen overbodige luxe), maar nog geen gebruik van gemaakt. Dat gaat zeker nog komen.

Fisherman's Wharf is een levendig toeristisch gebeuren met allerlei eettenten (vis, dus niks voor mensBetty), straatartiesten, zwervers, zeeleeuwen en veel Japanners (waar kom je ze niet tegen?). Van daaruit gaat ook de ferry naar Sausalito aan de overkant van de baai en kijk je uit op Alcatraz en de Golden Gate Bridge, die half in de (bekende) mist ligt.

Enfin, zoals de Amerikanen zeggen: "an afternoon well spent". Morgen en overmorgen gaan we verder met onze verkenning van San Francisco. Dan laat ik ongetwijfeld wel weer wat van me horen. Later!

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp