Van Chinatown tot Golden Gate

24 juli 2013 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Maandag 22 juli: Chinatown, shoppen & chillen

Onze dag begint vroeg, iedereen heeft last van een forse jetlag. Gelukkig gaat de Starbucks om 06u00 open en zitten de grote mensapen een half uurtje later aan een grote bak koffie. Ontbijten doen we in Lori's Diner, een diner in de jaren 50/60 sfeer die 24/7 open is. En wat een feest voor menspuber Jim. Je kunt nl. alles van de zeer uitgebreide kaart bestellen, dus kiest hij - verstandig als hij is - voor een gegrilde hotdog met patat & ketchup. Voor 't eerst in alle vakanties heeft hij zijn "ontbijt" helemaal opgegeten. Dat ontbijten zo lekker en leuk kan zijn! Jim is in het junkfood eetwalhalla genaamd Amerika beland!

Na het ontbijt ging de wandeling richting Chinatown. Met een aantal gezinnen uit Duitsland, Amerika en België gingen we op pad met gids Dave Jung (geen familie van Carl). Deze Dave is een begenadigd verteller en heeft ons in 2 uur tijd door een groot deel van Chinatown geloodsd, gelardeerd met allerlei wetenswaardigheden en leuke verhalen. San Francisco's Chinatown bestaat sinds 1852. De Chinezen kwamen naar het westen van de VS om het gebrek aan arbeidskrachten op te vullen, omdat een groot deel van de mannen elders goud aan het zoeken was. En zijn dus nooit meer weggegaan. Het is, hoewel niet meer zo strak georganiseerd, een zeer hechte gemeenschap, geleid door de 6 belangrijkste "family associations", ofwel tongs. De wandeling eindigde met een lekkere lunch van allerlei soorten dim sums, erg lekker!

Terwijl de menspubers gingen chillen/slapen op de hotelkamer, moesten de grote mensapen shoppen. Nee, niet voor mensBetty, maar mensKees had vanalles nodig! Nou, geen probleem hoor. Rond Union Square en Market Street zitten enorme brandstores en warenhuizen als Macy's, Neiman Marcus, Bloomingdales en Saks Fifth Avenue. Wat een shoppingfeest! Zou me niets verbazen als mensBetty nog een keertje alleen de hort op gaat, maar mensKees heeft inmiddels een groot deel van de buit binnen.

Dinsdag 23 juli: Escape from Alcatraz & Big Bus hop-on hop-off sightseeing

Nou mensapen, het is ons gelukt: we zijn ontsnapt uit Alcatraz! Makkie hoor, gewoon met de Alcatraz Cruises. Wel gaaf hoor onze tour naar dit eiland, zeker als je vlak ervoor nog naar de film "Escape from Alcatraz" hebt gekeken. We liepen door deze beruchte gevangenis met 'n audiotour in het Nederlands. Brrrrr...je zal er maar gezeten hebben. Koud, vochtig en piepkleine, zeer basic cellen. En dan hebben we het nog niet over "Block D" ofwel "the hole" en de isoleercellen. Een van de meest notoire "gasten" was Al Capone en er zaten behoorlijk zware jongens daar. Alcatraz heeft als gevangenis gediend van 1934 tot 1963, maar was uiteindelijk te duur in exploitatie, bedenkend dat er 1 bewaker op 3 gevangenen was, alles naar het eiland gebracht moest worden en er veel achterstallig onderhoud was. Denk niet, dat de gevangenen rouwig waren om deze ellendige plek in 1963 te verlaten...

Na de lunch stapten we op de Big Bus hop-on hop-off om in een paar uurtjes de meeste highlights van San Francisco te zien. Lekker relaxed, want het principe van in- en uitstappen wanneer je wilt, heeft het mensvolkje niet gehanteerd. Ze bleven gewoon zitten waar ze zaten, verroerden zich niet en kwamen alleen even bij de Golden Gate Bridge in de beweging. Lui mensvolk!

Tot besluit van deze lange dag werd de Adidaswinkel bezocht voor coole schoenen voor de nog immer groeiende voeten van de menspubers en had mensBetty plotseling de ontstuitbare behoefte om een paar truien bij Abercrombie te scoren.

Woensdag gaan we de huurauto ophalen en starten we onze road trip. Lekker karren met 'n slakkegangetje over de highways met zo'n coole Amerikaanse bak. Heb er zin in!

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp