De lachende Gambiaan

29 december 2014 - Banjul, Gambia

Goedemorgen Apen!

Vandaag onze laatste dag in Kololi, Gambia. Vannacht vliegen we terug naar het koude Nederland. Zag op FB verschillende winterse Hollandse landschappen voorbijkomen en velen van jullie zullen dit ongetwijfeld erg aantrekkelijk vinden. Nou...ik niet! Niet dat 't er niet leuk uitziet, maar heb een broertje dood aan de kou!

Ondanks de weinige activiteiten die werden ondernomen, hebben het mensvolk en ik het hier heerlijk gehad! Elke dag zon en heerlijke temperaturen (tussen de 30 en 35 graden) en daar alleen al word je vrolijk van. Geen wonder dat de Gambianen altijd zo vriendelijk, vrolijk en relaxed zijn, ondanks het feit dat ze straatarm zijn.

Gambia is, naast de pinda's, erg afhankelijk van het toerisme en nu veel toeristen wegblijven vanwege de ebola in West-Afrika, heeft dit land daar erg onder te lijden. Ons hotel bijvoorbeeld is nog niet voor de helft bezet en personeel is al ontslagen. En ik hoorde, dat op de "Strip" van Kololi met zijn talrijke leuke restaurants en bars het een stuk rustiger is dan voorgaande jaren. Dat is erg sneu voor de mensen hier, maar de Gambianen blijven vrolijk lachen...

Ik wens jullie alvast een heel mooi, gezond & reislustig 2015!

Dikke knuffel van

Lola Coole Chimp

29 december 2014

1. Iris Jon:
    29 december 2014
    Schrijnend om te lezen. Een epidemie brengt veel economisch leed toe in zo'n land. Ook in de Filipijnen is veel armoede. Rijk is hier zeer rijk en arm zeer arm. Je beseft des te meer hoe goed wij het in Nederland hebben. Waar wij met zijn allen naar draagkracht zorgen voor een maatschappelijk klimaat waarbij een ieder onderdak heeft, zorg en wel gevoed is.
    Maar eerlijk; de kou in Nederland nu, is heel wat minder aantrekkelijk. Het is hier op de Filipijnen ook 's nachts nog 25 graden. Wij genieten nog een paar dagen. Tot gauw mensvolk en goede reis. Liefs, Iris