Duizend-en-een-nacht

1 mei 2013 - Fez, Marokko

Hey Apen!

Lola CC zit zich toch maar te vervelen in het vliegtuig naar Casablanca, dus typ ik alvast een stukje van mijn reisverslag.

Op Charles de Gaulle aangekomen zei mensKees nog heel vrolijk, dat hij veel foto's van mij zou gaan maken in Marokko. Toch lollig van hem, zeker omdat hij snel daarna erachter kwam, dat hij het fototoestel vergeten was. Wat 'n koekenbakker! Tja en wat doe je dan vervolgens: je duikt de taxfree in om een aardig toestelletje te scoren, want je wilt zo'n reis ook op foto vastleggen, toch...? Op dat vliegveld van die generaal hebben we 'n paar uurtjes moeten wachten, maar het mensvolk heeft zich niet verveeld hoor. Menskees ging dus op fototoestellenjacht, de menspubers hebben zitten gamen op de PS3's die daar met bosjes staan. En wat deed mensBetty? Die heeft een manicure laten doen, aangezien ze gisteren tijdens het golfen 2 nagels had gebroken (dramatisch toch!). Nou, die handen en nagels zien er weer puik uit en kunnen in de oranje nagellak voor dinsdag...

Over Casablanca zelf valt door Lola CC weinig te melden: het is hectisch en shabby. Hightlight is de 4e grootste moskee ter wereld: de Hassan 2, waar zo'n 80.000 mensen in/bij kunnen. De andere highlight is ons hotel: Morroccan House Hotel. Lola CC waande zich in een sprookje van duizend-en-een-nacht! Zo leuk, heb als een prinsesje geslapen in een hemelbed, voelde me meer prinses Laila dan Lola!

Nu is het 30 april en zoals ik het mensvolk al had geïnstrueerd, hebben ze vandaag allemaal oranje polo's aan. Mensbetty heeft dit zelfs gecombineerd met koningsblauw. En zelf heb ik natuurlijk mijn koningsblauwe trainingspak aan: feestelijk toch!

Nadat mensKees de huurauto had opgehaald bij Budget om de hoek van het hotel, zijn we op pad gegaan naar Fez. Lachen hoor, door Casablanca rijden in dat idiote verkeer, waar iedereen standaard de hand op de claxon heeft liggen...

Na de lunch in Rabat (McDonalds & Pizza Hut) kwamen we om 'n uurtje of 4 aan in de Riad Dar El Batoul in Fez. Deze riad uit 1400 ligt aan de rand van de Medina (Ancienne Ville) en Lola CC transformeerde onmiddellijk weer in Prinses Laila. Prachtige, verschillende kamers in oosterse sferen die allemaal uitkomen op een bijzonder mooie binnenplaats. De grote mensapen hebben een suite met bovenverdieping, erg mooi!

Omdat in de Medina geen alcohol te krijgen is en de grote mensapen wel zin hadden in een borrel, is het mensvolk vertrokken naar de "Nouvelle Ville" voor een wijntje/biertje en diner. Lekker terras met zon aan de boulevard Hassan 2 (alles heet hier Hassan 2 of Mohammed 5) opgezocht, maar helaas: geen alcohol. Dus werd er fijn geborreld met een glaasje verse jus d'orange. Gelukkig had de Italiaan waar het mensvolkje at wel wijntjes enzo...

Op de dag van de arbeid gaat het mensvolk met gids Ali de Medina verkennen. Een gids is hier geen overbodige luxe, de Medina is een doolhof van kleine straatjes, waar je makkelijk verdwaalt. Er zijn er tenslotte 9.400. Fez heeft 1 miljoen inwoners, waarvan er 600.000! in de Medina wonen. De Medina is al 12 eeuwen oud en de tijd heeft hier stilgestaan, ongelooflijk!  Eén gigantisch gekrioel van mensen, wirwar van hele smalle straatjes, markten, ambachten, leerlooierijen en 350 moskeeën. Zoiets kun je bijna niet beschrijven, maar het is zo bijzonder, zoiets heeft Lola CC nooit eerder gezien. Een grote explosie van geuren, kleuren en geluiden!

De menspubers hebben beiden een waterpijp gescoord (wilden ze al lang hebben) en mensBetty 2 mooie handgeweven (althans, daar werden ze voor verkocht) sjaals. Lola CC heeft die mooie zijden oranje al geconfisqueerd, past zo mooi bij mijn nieuwe prinsessenimago (heb er een foto van).

Nu even bijkomen van de hectiek van de Medina, beetje chillen en vervolgens weer naar de nieuwe stad om een plek met wifi te vinden, een "borrel" te drinken en te dineren. Morgen vertrekken we naar het zuiden (Rissani) aan de rand van de woestijn. Dan ga ik weer verder met mijn verslag, insjallah!

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp!