Van Gladiator tot Mohammed...

8 mei 2013 - Marrakesh, Marokko

Salem aleikum Apen!

Het is dinsdag 7 mei en Lola CC en het mensvolk zijn inmiddels gearriveerd in het warme Marrakech (38 graden). Vanochtend hebben we eerst nog de burcht Ait Ben Haddou bezocht. Deze burcht (tegen de berg aangeplakt) is ontstaan in de 11e eeuw en diende als uitrustplaats voor handelaren die handel dreven op de karavaanroute tussen de Sahara en Marrakech. Inmiddels staat Ait Ben Haddou op UNESCO's Werelderfgoedlijst en is door zijn unieke sfeer en ligging een geliefde plek voor de filmindustrie. Er zijn daar al heel wat scènes uit tientallen bekende films opgenomen. Om er maar eens een paar te noemen: Lawrence of Arabia, Cleopatra, Gladiator, Kingdom of Heaven, Prince of Persia, Babel, etc... Best cool hoor, sta je op de plek waar Russell Crowe als de "Spanjaard" tot gladiator werd opgeleid en vocht in Noord Afrika. En laat dat nu de meest favoriete film zijn van het mensvolk!

Voor de bevolking van Ait Ben Haddou werd aan de andere kant van de rivierbedding een nieuw dorp gebouwd van de opbrengsten uit de filmindustrie. Het hele gebied van Ouarzadate tot Ait Ben Haddou is gericht op film; er staan allerlei gebouwen in de woestijnachtige omgeving die gebruikt zijn voor films en er zijn 2 grote filmstudio's. Dus het Hollywood van Marokko. Leuk!

Om een uurtje of half twaalf vertrokken we uit Ait Ben Haddou door de Atlas richting Marrakech. Zo'n 110 km door de bergen rijden over smalle weggetjes en over een bergpas. Nou, daar was lola CC en het mensvolk op een bepaald moment wel helemaal klaar mee. Wel erg lekker geluncht onderweg boven op de Tichkapas.

Marrakech is hectisch en warm, we logeren in een van de Moroccan House Hotels. Morgenochtend gaan we met een gids Marrakech verkennen en ga ik verder met mijn verslag.

Het is woensdag 8 mei en om 09u15 gaan we op pad met onze gids Mohammed, die 6 jaar in Nederland heeft gewoond en redelijk goed Nederlands spreekt. Mohammed is een zeer beschaafd mens en gelovige moslim. Het mensvolk heeft hem expliciet gevraagd de rondleiding te beperken tot cultuur en historie van Marrakech en vooral niet allerlei winkels te bezoeken. Hoewel de gidsen commissie krijgen wanneer de toeristen iets in die winkels kopen, vindt Mohammed dit geen probleem. Hij heeft er duidelijk plezier in dat het mensvolk interesse toont in de Arabische cultuur en in de Islam.  Hij heeft veel verteld over zijn geloof, over Allah en zijn profeten en hoe een oprechte moslim met zijn geloof omgaat. Bijv. een moslim kan pas het paradijs betreden, nadat hij ten overstaan van getuigen de woorden "la ilaha ill'Allah, we Mohammed rasoel Allah!" heeft uitgesproken. Dit betekent "er is geen god dan Allah en Mohammed is zijn profeet!" Ook het slachten van dieren mag alleen gebeuren onder het prevelen van de woorden "Allahu akhbar", dat "Allah is groot" betekent. Heel leerzaam en het laat je met andere ogen naar moslims kijken. Waren alle moslims maar zo als deze Mohammed...zou de wereld er een stuk vriendelijker uitzien.

We begonnen onze wandeling bij de Koutoubia moskee, ruim 900 jaar oud. Vervolgens hebben we de Saadische graven bezocht, een mausoleum voor de Saadi-dynastie (sultans) uit eind 16e begin 17e eeuw. Prachtig beeldhouwwerk. Gevolgd door een bezoek aan het Bahiapaleis, waar eind 19e eeuw de belangrijkste koninklijke vizier (een soort regent) woonde met zijn 4 vrouwen, tientallen concubines (harem) en vele kinderen woonde. Het duurde jaren om dit paleis te bouwen en een bekende uitdrukking in Marrakech, als iets veel tijd kost, luidt dan ook "de Bahia is eindelijk af". Daarna hebben we door de soeks gewandeld. Elke soek heeft een eigen ambacht, zoals de Souk des Babouches waar slippers gemaakt worden. Als laatste hebben we de Medersa Ibn Youssef (Koranschool) uit de 14e eeuw bezocht.

Na het afscheid van Mohammed werd door het mensvolk geluncht bij de KFC, tot groot geluk van de menspubers. En natuurlijk moest ook nog hét beroemde plein van Marrakech bezocht worden: Djemaa el Fna. Wat je daar al niet vindt: slangenbezweerders, kiezentrekkers, Berberapen (kan echt niet!), waarzegsters en tandtecnici (je kunt er zo eventjes een gebitje laten maken, erg grappig), etc.

Morgen vertrekken we naar Casablanca en van daaruit vliegen we vrijdag weer naar Nederland, insha'Allah! Lola CC en het menvolk hebben genoten van deze bijzondere en mooie reis, de Arabische cultuur en de vriendelijke Marokkaanse mensen.

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp