Erg shabby uit de Erg Chebbi

4 mei 2013 - Rissani, Marokko

Salem aleikum Apen!

Het is inmiddels zaterdag 4 mei en zijn we teruggekeerd uit de woestijn in de Kasbah Ennasra in Rissani. Zoals gezegd in de titel: erg shabby dus en zand tot in/op de raarste plekken. Prima scrubje dus voor onder de douche en weer helemaal klaar voor een lekkere chilldag aan het zwembad en om mijn reisverhaal up-to-date te brengen.

Gisteren rond een uurtje of half vier vertrokken naar Merzouga, zo'n 35 km verderop aan de rand van de Erg Chebbi. En dan bedoel ik ook echt de rand, je loopt er zo de woestijn in. Overigens zijn we daar zo'n 10 km van de grens met Algerije. We melden ons bij de Kasbah Mohayut met nog een paar Riksja Travel gezinnen en om een uurtje of zes klimmen we dan op onze dromedarissen. Poeh, het zijn echt geen kamelen hoor, hoewel op onze vouchers stond: 1 camel per person... Nou, dat zitten op zo'n dromedaris valt nog niet mee, je zit er zogezegd nogal wijdbeens op en na een tijdje begin je al je spieren te voelen rond je dijbeen (althans beweerde mensBetty, ik had persoonlijk nergens last van). Maar Apen, die woestijn met de hoge zandduinen in de kleur camel (toeval...), de zon die langzamerhand aan het ondergaan was; zo mooi, zo bijzonder. Vet cool dus!

Na een uurtje waggelen op de dromedaris maakten we een korte stop, zodat de kids (vnl. menspubers) zich even konden uitleven op een zandheuvel. Maar de grote mensapen zagen de bui al hangen; er kwam een grote, raar gekleurde wolk op ons af. En dat kon toch zeker geen regen zijn. Gauw nog even de truien aangedaan en op het moment dat we weer op de dromedarissen stapten, barstte er een zandstorm los. Niet zo'n kleintje hoor, we werden volledig gezandstraald. Als je het lef had om even je ogen open te doen, zag je het zand over de duinen jagen en allerlei patronen ontstaan.  Heel spectaculair!

Na nog een kwartier in die barre storm, kwamen we gelukkig in ons bedoeïenkampement aan, waar we even moesten bijkomen in onze tent van dit barre avontuur. Heel apart hoor, staan er opeens midden in die eindeloze woestijn een paar tenten in vrolijke kleuren. Er is ook nog een "badkamer" (mag geen naam hebben) en een kooktent. De dromedarisbegeleiders maakten muntthee en een complete 3 gangen maaltijd voor ons klaar. In de knusse restauranttent werd dit met veel smaak verorberd door de gasten. En het werd nog een gezellige boel toen de "camelboys" gingen trommelen en de gasten gingen zingen en dansen. Enfin, het was nog lang onrustig in de Erg Chebbi...

Met het krieken van de dag stonden we alweer boven op een zandheuvel om de zon te zien opkomen achter de heuvels. Vervolgens stapten we om een uurtje of acht weer op onze dromedarissen voor een tocht van 1 uur en 15 minuten terug naar de Kasbah Moyahut voor het ontbijt. Nou, die kopjes koffie en broodjes gingen er in als koek...

Morgen vertrekken we naar de Dadesvallei. Met een beetje geluk heeft Lola CC daar weer wifi en kan ik jullie verder op de hoogte houden van onze reisavonturen.