Luie leeuwen en chillende cheetah’s

12 maart 2020 - Nakuru County, Kenia

Jambo Mensvolk!

De dagen zijn hier vnl. gevuld met gamedrives ‘s ochtends vroeg en aan het  einde van de middag. Daar tussen in verplaatsen wij ons van het ene Nationale Park naar het andere met Major Tom aan het stuur in onze safaribus over de meest verschrikkelijke (hobbel- en bots) wegen door bijzondere dorpen en plaatsen met een hoog gehalte aan couleur locale. Want kleurrijk zijn de Kenianen en de dorpen/plaatsen zijn armoedig, smerig en chaotisch. Je kijkt je ogen uit!

Van uitslapen is geen enkele sprake, de wekker staat hier steevast op 05u45! Want als de zon opkomt zitten we in de safaribus om wild te spotten. En we hebben al zoveel moois gezien... We zijn begonnen in Tsavo East, wat enorm uitgestrekt is. Veel olifanten, gazelles, impala’s, hartenbeesten, zebra’s, giraffen en een groep van 7 leeuwen van heel dichtbij gezien. De olifanten en zebra’s zijn hier oranjebruin van kleur omdat ze zich wentelen en overgieten met de oranjebruine modder/aarde in Tsavo. Cool!

Vervolgens door naar het Lumo Wildlife Sanctuary, waar we op een prachtige plek hebben geslapen bovenop een heuvel met uitzicht over de eindeloze vlakte. In Lumo staat een “Lion’s Rock” net als in de Lion King film. En laten daar nou bovenop ook leeuwen liggen te chillen. We hebben daar een leeuwin naar beneden zien lopen om samen met een andere leeuwin, die al beneden in het hoge gras zat, op jacht te gaan. Ze hadden een groepje hartenbeesten gespot boven op de rots en beslopen ze vanaf verschillende kanten. De dames leeuwen waren of nog jong en onervaren of “een beetje dom”, want ze zetten de sprint te vroeg in van een nog te grote afstand en hartenbeesten zijn erg snel. Geen eten dus voor deze dames, maar hun jachtpartijtje was wel super cool om te zien!

Het volgende nationale park was Amboseli NP. Hier zitten hele grote kuddes olifanten (die zijn hier wel grijs) en we hebben daar wel meer dan 100 olifanten gezien in een kort tijdsbestek. Ook veel jong grut en baby olifantjes. Zo leuk die kleintjes met die mini slurfjes! We hebben geslapen in het Kibo Safari Camp en dat was Keniase “glamping” op hoog niveau! De ochtend gamedrive was vet cool met Mount Kilimanjaro geheel zichtbaar op de achtergrond. En dan gewoon even als uitsmijter 4 jakhalzen en 2 chillende jachtluipaarden in het hoge gras. Hoe cool is dat!

Enfin, jullie begrijpen waarschijnlijk wel waarom ik het zo druk heb hier. Dit is geen vakantie. Dit is een reis, maar wat een geweldige reis! Hierna ben ik echt aan een vakantie toe hoor! 😘

Via een tussenstop in Nairobi zijn we gisteren verder getrokken naar Lake Nakuru National Park. Al “gamedrivend” naar ons tentend camp Flamingo Hill Camp. Wat ook weer heel cool was. En het begint zo langzamerhand saai te worden (echt niet!😉), want einde van de middag zagen we weer een groep van 5 leeuwinnen en 2 welpjes chillen in het hoge gras. Die leeuwen zijn enorm lui. Ze komen amper in beweging behalve als ze honger hebben en op jacht gaan. In Nakuru komen iets van 450 vogelsoorten voor en er zijn grote kuddes zebra’s en buffels. Daar hebben wij er dan ook heel veel van gezien. Verder zijn hier luipaarden, witte en zwarte neushoorns. Helaas weer geen luipaard te bekennen, wel 3 grote en 1 kleine witte neushoorn gespot. Van de Big Five kunnen we er nu 4 afvinken, maar dat luipaard wil maar niet lukken! Mijn hoop is nu nog gevestigd op Hell’s Gate Park of de Masai Mara, waar we als laatste naar toe gaan.

Vanochtend uit Nakuru vertrokken naar Lake Naivasha National Park. Een vrij korte rit waar wel weer erg lang over gedaan werd gezien de kwaliteit van en de drukte (veel vrachtverkeer) op de wegen. Zeker de laatste km’s, als je denkt “we zijn er bijna”, duren nog eindeloos vanwege de gaten in en andere narigheid op de weg. Vanaf de hoofdweg naar Crater Lake Camp is het zo’n 10 km en daar liggen veel grote rozenkwekerijen langs, ook van Nederlandse bedrijven. Deze rozen gaan naar Nederland en vervolgens komen ze op de Bloemenveiling Aalsmeer terecht.

Geheel door elkaar geschud zijn we nu hier in ons camp aangekomen en slapen weer in een luxe tent met prachtig uitzicht op het Crater Lake. Na de lunch is mensKees vertrokken met een gids voor een “nature walk” van 2 uur. Aan mijn lijf verder geen polonaise meer vandaag, ik ga lekker luieren en een beetje bijkomen van al het gereis en de opgedane indrukken. MensBetty denkt er wijselijk hetzelfde over...

To be continued...

Kwaheri en dikke knuffel! 💋🥰

Lola Coole 😎 Chimp

1. Hedy Taekema:
    13 maart 2020
    Wat een mooie reis Lola en wat doen en zien jullie veel. Ja je zult moeten bijkomen vd reis en de vele indrukken die jullie opdoen. Maar een dagje niks doen is ook heerlijk. Groetjes aan het mensvolk Lola
  2. Soraya:
    13 maart 2020
    Wat klinkt het allemaal geweldig! Een reis (en geen vakantie... dus...) waar je nog vaak aan terug zal denken. En nu even lekker relaxen. Even bijkomen😉