Mega fun in het regenwoud

30 juli 2014 - Tangkahan, Indonesië

Selemat siang Apen!

We zijn gearriveerd in de Mega Inn in Tangkahan, Sumatra

Dinsdag 29 juli
Gisteravond aangekomen in Medan, na een zeer voorspoedige reis zonder vertragingen met AirAsia. Het mensvolk had "Red Carpet" geboekt en werden als ware VIP's behandeld. Weten ze ook eens hoe dat voelt, ben tenslotte mijn leven lang al een VIP (Very Important Primate)!
Medan is effe andere koek. Van het paradijselijke, hindoeïstische Bali is het een grote overgang naar het chaotische, islamitische Sumatra. Wat een rommel, hectiek en idioot verkeer (hele gezinnen op een scooter!); je hebt hier al met al toch meer het idee dat je in Azië bent met de bijbehorende couleur locale. Na nog een (voorlopig) laatste nacht in een luxe hotel, gaan we vandaag op weg naar het Gunung Leuser, ofwel het regenwoud. De rit van 4 uur was enigszins moeizaam en hilarisch. Onze chauffeur sprak geen Engels en wij spreken geen Bahasa Indonesia. Dus veel crommunicatie onderweg... Over de kwaliteit van de wegen kan ik alleen maar zeggen: slecht! Nadat we het chaotische Medan achter ons hebben gelaten, rijden we alleen nog maar langs palmolieplantages. Dit was ooit prachtig regenwoud en het stemt verdrietig als je de verwoesting ervan met eigen ogen ziet. In het dorpje Tangkahan worden we gedropt bij het "visitors centre" voor registratie en worden de "kruiers" voor onze reistassen geregeld. Dit blijken vrouwen te zijn die gewoon een tas van 20 kg op hun hoofd dragen! Via een geïmproviseerde bamboebrug over de rivier arriveren we in de Mega Inn. De naam doet anders vermoeden, maar het is een kleine junglelodge met kamers in bamboehuisjes in het bos. Geen airco, geen ventilator en geen electriciteit (alleen van 18u30 tot 23u00). Wel een muskietennet, een redelijk bed, een "badkamer" met mandibak, een veranda met hangmat en stoelen. Een wekker hebben we hier niet nodig, we hebben onze eigen haan!
Na de lunch vertrekken de mensmannen met gids naar de rivier om te gaan "tuben". Ze gaan zo'n twee uur stroomafwaarts de rivier af op grote banden en worden vervolgens teruggebracht op scooters. Erg lollig hoor, maar niet aan mij en mensBetty besteed. Wij liggen lekker te chillen in de hangmat, lezen 'n boek en ik moet natuurlijk nog even aan de bak voor mijn reisverslag. En wat doet het nu in het regenwoud? Het regent. Ik ben weer thuis!

Woensdag 30 juli
Inderdaad, we hadden geen wekker nodig vanochtend. De haan kweet zich prima van zijn taak en daarnaast word je toch gewoon wakker zodra het licht wordt. We gaan met gids Dika een jungletrekking maken en zodra we door de rivier zijn gewaad, staan we er midden in. De rivier vormt de natuurlijke grens tussen de "bewoonde" wereld en de palmolieplantages en het regenwoud. Bepaald geen kinderachtige wandeling overigens, voornamelijk klimmen en dalen. Niet echt makkelijk lopen over smalle, glibberige paadjes. Al snel stuiten we op een groep makaken, die vrolijk van boom naar boom springen. Nadat we langs pootafdrukken van olifanten, oude orang oetannesten en sporen van een honingbeer zijn gelopen, waarschuwt onze gids dat we heel stil moeten zijn. Hij heeft 2 gibbons gespot. Wisten jullie dat gibbons ook behoren tot de groep van primaten, evenals orang oetans, gorilla's, chimpansees en bonobo's? Na een tijdje zien we ze ook en genieten van hun capriolen in de hoge bomen, maar vooral van hun prachtige jungleconcert. Ze produceren heel hoge, melodieuze tonen, bijna alsof ze zingen. Als vervolgens 2 gibbons verderop in het bos gaan antwoorden, wordt het een prachtig kwartet. Een superleuke, maar best vermoeiende ochtend in het prachtige regenwoud. Na een snelle lunch en schone kleren (geen overbodige luxe), gaan we weer naar de rivier. Ons wacht een rit op olifanten van 1 uur door de rivier en langs de oevers. Na de rit mogen deze leuke kolossen even wat chillen en spelen in het water. Daarna is het onze beurt om ze te wassen. De olifanten gaan er eens lekker voor liggen, we krijgen borstels en gaan schrobben. Op onze beurt krijgen wij een douche van de olifanten, die ons met hun slurfen nat spuiten. Zo leuk! De mensmannen gaan vervolgens met tubes stroomafwaarts terug naar de lodge. MensBetty daarentegen gaat achterop de brommer van de assistent gids terug. Ook wel 'n ervaring op zich.

Morgen reizen we door naar Bukit Lawang, ook aan de rand van het Gunung Leuser. Daar zijn de orang oetans! Ben benieuwd of ze daar wifi hebben, kan ik mijn verhaal het web op slingeren. Later!

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp

1. Gerda:
    31 juli 2014
    Wat spannend allemaal. Ik heb een tante die uit Medan komt. Ze is een keer terug geweest en dat was een ontgoocheling voor haar. Vroeger schijnt het prachtig geweest te zijn.
    Heb weer heel wat geleerd over apen. Geniet ze verder!