Van de Dadesvallei naar Ait Ben Haddou

6 mei 2013 - Aït Ben Haddou, Marokko

Salem aleikum Apen,

Zo zit je 's morgens nog in de warmte aan de rand van de woestijn en zo zit je op zondag 5 mei op 1700 m in Hotel Berbère de la Montagne in de Hoge Atlas in de Dadesvallei. Het is hier koud en wellicht kunnen jullie je herinneren dat Lola CC een broertje dood heeft aan kou. Tot overmaat van ramp regent het hier ook nog eens (en volgens de gids regent het hier zo'n 2x per jaar (just our luck!). Klimatologisch dus geen fijne omgeving voor deze coole chimp en even "entre nous": ook niet voor mensBetty, die heeft er nu al genoeg van!

De reis naar de Dadesvallei was met vlagen erg boeiend, omdat we door zeer levendige plaatsen kwamen, waar allerlei ambachten buiten op de stoep beoefend werden; meubelmakers, automonteurs, lassers, etc. Erg leuk en entertaining om te zien. Daarentegen was het landschap minder boeiend. Pas toen we bij de Dadesvallei kwamen en begonnen te klimmen werd het wat interessanter, althans als je van een groene vallei houdt die omsloten wordt door hoge oranje/rode rotsmassa's.

Hotel Berbère de la Montagne is een klein hotel aan de rand van de Dadesvallei en we zitten hier weer met 3 "Riksja" gezinnen, waarmee we ook de woestijn in zijn geweest. Voor onze menspubers wel gezellig, want die gezinnen hebben allemaal mannelijke menspubers. De grote mensapen denken daar wat genuanceerder over. Bij het hotel is ook een kleine camping, waar een paar campers staan. Mooie plekjes, direct aan de snelstromende Dadesrivier. Het enige wat je hoort zijn vogels en de rivier (en helaas soms ook de menspubers die bij de rivier aan het klooien zijn).

Het diner wordt gezamenlijk genuttigd in een zeer gezellige, door een open haard verwarmde ruimte met lage banken en tafels. Lekker diner, gevolgd door entertainment van 2 berberjongens met trommels en trucjes, tot groot vermaak van de menspubers.

Vanochtend (het is nu maandag 6 mei) heb ik samen met het mensvolk en een gids een wandeling gemaakt door de Dadesvallei. Het weer was opgeklaard, de zon stond aan de hemel. We zijn boven langs de vallei gelopen, maar hebben ook in de vallei zelf een kijkje genomen. We liepen langs de Oued Dades en zagen vrouwen aan het werk op het land. Ergens bij een familie hebben we thuis een kopje thee gedronken. Daar werd een heel ritueel van gemaakt en er werd zoveel suiker in gegooid dat, als ik vullingen zou hebben gehad, ze er spontaan uitgevallen zouden zijn. Om 11u45 waren we weer terug in het hotel, koffers gepakt en hup, weer in de auto op weg naar Ait Ben Haddou door een desolaat landschap.

Ait Ben Haddou is een plaatje van een Marokkaanse burcht, zo fotogeniek. Ons hotel Dar Mouna biedt een schitterend uitzicht op de burcht. Het is hier prachtig!

Morgen gaan we de burcht verkennen en dan door naar Marrakech. Van daaruit zal ik weer verslag doen.

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp